Alle eenmanszaken hebben per 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer ontvangen van de Belastingdienst. Het oude nummer blijft voorlopig ook nog bestaan.
In dit artikel lees je wat het nieuwe btw-nummer inhoudt, en waarvoor je deze moet gebruiken. Het oude nummer moet je nog gebruiken voor je aangiftes.
De reden hiervoor is dat de oude btw-nummers van eenmanszaken op basis van het burgerservicenummer (bsn) zijn opgebouwd. Dit is in strijd met de huidige privacywet en -richtlijnen. Kwaadwillende zouden bijvoorbeeld misbruik kunnen maken van het bsn door er identiteitsfraude mee te plegen.
Het oude nummer blijft ook bestaan, dit nummer gebruik je voorlopig nog om de aangiftes mee in te dienen bij de Belastingdienst en in communicatie met de Belastingdienst. Het nieuwe nummer zal vanaf heden omschreven worden als het btw-identificatienummer (btw-id) en het oude nummer zal omzetbelastingnummer (ob-nummer) heten.
Het nieuwe nummer, btw-identificatienummer, gebruik je vanaf 1 januari 2020 voor de communicatie naar de buitenwereld (facturen, website, briefpapier, etc.).
Dit betreft een tussenoplossing, te zijner tijd zal het oude nummer komen te vervallen en wordt er nog maar gebruik gemaakt van één btw-nummer.
Als je met DigiBTW werkt, hoef je in principe niks te doen. Je moet alleen het nieuwe nummer ingeven, zodra je die ontvangt van de Belastingdienst. DigiBTW zal je daaraan herinneren als je dat vergeet.
Wanneer beide nummers in het systeem staan, zal DigiBTW automatisch het juiste nummer gebruiken voor de btw-aangifte (en eventueel Opgaaf ICP). Het nieuwe nummer zal automatisch op de factuur e.d. verschijnen.
Nee. De Belastingdienst zal alleen een nieuw nummer hanteren voor eenmanszaken. Wanneer je onderneming een andere rechtsvorm heeft, zoals bijvoorbeeld vof of bv, krijg je niet een extra nummer. Bij deze rechtsvormen wordt er geen bsn gebruikt, waardoor er geen noodzaak is om dit te veranderen.
In DigiBTW hoef je dan ook niks te doen. Wanneer dit voor jou niet van toepassing is, zul je ook niet het veld zien of herinneringen ontvangen.
Vanaf 1 januari 2020 is de oude KOR komen te vervallen en geldt er nu een nieuwe regeling.
Waar moet je opletten bij het starten van een onderneming?
Vanaf 1 juni is de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemer (Tozo) aangepast.