Starten als zzp’er

Blog

Mogelijkheden en verplichtingen als startend ondernemer

U heeft besloten voor uzelf te beginnen! Gefeliciteerd! Er zal een hele nieuwe wereld voor u opengaan. Een wereld van mogelijkheden maar ook verplichtingen. Ondernemers zijn vaak zelf goed in het zien van kansen en het creëren van mogelijkheden. En dan de verplichtingen? Daar leest u alles over in dit artikel.

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK)

Is het noodzakelijk dat u zich inschrijft bij de KvK? Dat hangt van een aantal zaken af.

  • U levert diensten en goederen
  • U vraagt/ontvangt hier geld of een vergoeding voor
  • U heeft meer dan één opdrachtgever
  • U bepaalt zelf hoe en wanneer u de werkzaamheden uitvoert

Voldoet u aan bovenstaande punten? Dan dient u zich in te schrijven bij de KvK. Als u niet volledig zeker bent of u zich in moet schrijven, kunt u hiervoor contact op nemen met de KvK.

U bent ingeschreven bij de KvK, wat nu?

De KvK zal uw inschrijving doorgeven aan de Belastingdienst. De Belastingdienst beoordeelt vervolgens of zij u btw-plichtig vinden. Dat doen zij aan de hand van de doorgegeven informatie van de KvK.

Als u een jaarlijkse omzetprognose hebt aangegeven welke hoger ligt dan € 20.000 per jaar bij de KvK, zult u doorgaans wel een btw-nummer toegezegd krijgen tenzij uw diensten zijn vrijgesteld. Ook zal de Belastingdienst aangeven wanneer zij van u verwachten wanneer u btw-aangifte dient te doen. Voor de meeste ondernemers geldt dat de aangifte ieder kwartaal dient te gebeuren. Deze brief ontvangt u binnen enkele weken.

Afspraken, afspraken, afspraken

Als ondernemer krijgt u niet vanzelf de bescherming welke voor consumenten geldt. Consumenten kunnen zich bijvoorbeeld beroepen of het herroepingsrecht. Ondernemers hebben hier geen recht op.

Heeft u een opdracht binnengehaald? Bevestig dan de gemaakte afspraken zoals de duur van het project, het uurtarief, betalingstermijn en de omschrijving van de werkzaamheden. Zorg er dan ook voor dat uw opdrachtgever deze afspraken bevestigt zodat hier geen onduidelijkheden over kunnen ontstaan.

Neemt u een dienst af? Lees dan goed de voorwaarden van deze afspraak en bewaar de gemaakte overeenkomst goed zodat u altijd na kunt gaan wat de gemaakte afspraken zijn geweest.

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden zijn bedoeld om u als ondernemer te beschermen. Ze zijn echter niet noodzakelijk en veel zzp’ers en freelancers werken zonder algemene voorwaarden. Het is dan ook goed mogelijk diensten te leveren zonder een dergelijk document.

Wanneer uw onderneming groeit, opdrachten omvangrijker worden en u meer verantwoordelijkheden krijgt, kan het zeker de moeite waard zijn na te gaan of het voor u verstandig is algemene voorwaarden op te (laten) stellen.

AVG

Sinds 2018 geldt de Algemene Gegevens Verordening (AVG). Dit is de nieuwe privacywet die stelt dat alle ondernemers die werken met persoonsgegevens moeten voldoen aan de AVG.

Benieuwd of u voldoet aan de regelgeving van de AVG? Doe dan de check van het RVO .

Boekhouding

Als ondernemer bent u verplicht een boekhouding bij te houden. Uit die boekhouding moet blijken welke omzet en welke kosten u heeft gemaakt. Ook moet u aan kunnen tonen welke btw u heeft afgedragen en heeft teruggevorderd.

Het bijhouden van een administratie hoeft niet complex te zijn. Wel komt hier vaak meer bij kijken, dan in eerste instantie soms gedacht wordt. Om deze reden is het aan te bevelen om gebruik te maken van een boekhoudprogramma. Met een programma als DigiBTW kunt de boekhouding makkelijk en tegen lage kosten volledig online voeren. Dat is handig, zo kunt u er altijd bij en worden uw gegevens centraal en beveiligd opgeslagen, zonder dat u zelf back-ups hoeft te maken. In DigiBTW kunt u in een uitgaande factuur aangeven welke btw voor u van toepassing is zodat het automatisch voor u klaar komt te staan in de btw-aangifte. Het systeem zal u tevens reminders sturen, zodat u de aangifte op tijd kunt versturen, met een druk op de knop.

De Belastingdienst stelt dat u de boekhouding zeven jaar dient te bewaren. Zo lang u met DigiBTW werkt wordt daar automatisch voor gezorgd!

Inkomstenbelasting

Aan het einde van het jaar dient u uw aangifte inkomstenbelasting in te dienen. Waar u normaal uw inkomen uit loondienst zou vermelden, dient u nog te verantwoorden welke winst u heeft gemaakt met uw onderneming en wat u met dat geld heeft gedaan.

Dat doet u door een winst- en verliesrekening en een balans in te voeren in de software van de Belastingdienst. Hier heeft u ook de mogelijkheid om aan te geven dat u recht heeft op aftrekposten zoals zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Voor veel ondernemers is deze laatste stap ingewikkeld. En dat is niet gek! De Belastingdienst vraagt u opeens erg inhoudelijk verantwoording af te leggen over uw administratie.

Voor veel ondernemers is dit daarom niet echt te doen zonder hulp. Om deze reden heeft DigiBTW een specifieke oplossing ontwikkeld om gebruikers zelf aangifte te laten doen, om ook maximaal belastingvoordeel te kunnen behalen uit aftrekposten. Deze wizard is specifiek voor ondernemers ontwikkeld en bevat dus duidelijke taal, zonder ingewikkelde termen vakjargon.

Zo kunt u aan het einde van het jaar de administratie met één druk op de knop de administratie overzetten naar uw aangifte en deze direct vanuit DigiBTW versturen naar de Belastingdienst!


Begin direct en probeer DigiBTW vrijblijvend een maand gratis.

Probeer DigiBTW gratis
Nieuwsbrief

Hoi, ik ben Bart!

Graag deel ik mijn jarenlange kennis en ervaring op het gebied van boekhouden en zzp'en!

Blijf ook op de hoogte, laat uw e-mailadres achter!

Geen zorgen, wij houden ook niet van spam.