Youngtimer regeling

Inkomstenbelasting Zzp en ondernemen

De youngtimer regeling is een fiscaal voordelige regeling voor ondernemers die hun zakelijke auto van 15 jaar of ouder zowel zakelijk als privé gebruiken. Bij deze auto’s is er namelijk sprake van bijtelling over de dagwaarde in plaats van bijtelling over de cataloguswaarde. Doordat de dagwaarde meestal lager is dan de cataloguswaarde van een auto, zorgt deze regeling voor meer fiscaal voordeel.

Fiscaal gunstige regeling

Wat de youngtimer regeling precies inhoudt en waar je rekening mee dient te houden, leggen wij op deze pagina uit

De youngtimer regeling

De meeste ondernemers weten wel dat een auto op de zaak fiscaal voordelig is en dat er bijtelling betaalt moet worden als de auto ook meer dan 500 kilometer per jaar privé wordt gereden. De bijtelling wordt berekend over de cataloguswaarde van de auto tegen een vooraf vastgesteld percentage welke afhankelijk is van het soort auto en het bouwjaar in het geval van elektrische auto’s.

Naast de gebruikelijke regeling bestaat dus ook de zogeheten youngtimer regeling. Deze regeling geldt specifiek voor auto’s van 15 jaar en ouder. Hierbij wordt er niet gekeken naar de cataloguswaarde voor de berekening van de bijtelling, maar naar de dagwaarde van de auto. Hier tegenover staat dan wel dat er met een hoger vast percentage wordt gerekend, namelijk 35% van de dagwaarde van de auto.

Binnen DigiBTW is het mogelijk om de bijtelling ook te verwerken, hoe dit kan is terug te lezen in het volgende artikel: Hoe boek ik bijtelling?

Bepalen dagwaarde

Op de website van de Belastingdienst is terug te lezen dat er uitgegaan moet worden van de waarde in het economisch verkeer. Dat houdt dus in de prijs die je normaal zou krijgen als je de auto verkoopt of welke prijs je zou moeten betalen. Als je dus zakelijk een youngtimer koopt, kan je de prijs aanhouden die je ervoor hebt betaald als dagwaarde. Uiteraard moet dit wel een realistische prijs zijn.

Het goedkoop kopen van een auto van een bekende en deze waarde als basis gebruiken voor de bijtelling, kan er bij een controle toe leiden dat de Belastingdienst hier vragen over stelt en met terugwerkende kracht de juiste waarde zal hanteren als blijkt dat de waarde niet realistisch was.

Mocht je al een auto in bezit hebben welke 15 jaar oud wordt, kan je ervoor kiezen deze te laten taxeren, de koerslijst van de ANWB te raadplegen of vergelijkbare auto’s op te zoeken op verkoopwebsites om tot een realistische dagwaarde te komen. Belangrijkste is dat je de waarde kan onderbouwen bij een eventuele controle en dat deze realistisch is.

Btw over privégebruik bij youngtimer

Wanneer je een youngtimer privé rijdt, dien je ook een correctie te maken voor de teruggevraagde btw over het privé-gebruik van de auto. In het geval dat er geen sluitende rittenregistratie is dient er hierbij ook gerekend te worden met een percentage over de cataloguswaarde. Er wordt bij deze berekening dus niet gekeken naar de dagwaarde van de auto.

Hoe je de btw-correctie over het privé-gebruik kunt verwerken in DigiBTW, kun je lezen in het volgende artikel: Hoe boek ik de btw over het privé-gebruik van mijn auto?

Daarnaast is het zo dat je jaarlijks de dagwaarde opnieuw kan bepalen, waardoor dus ook jaarlijks de bijtelling lager wordt.

Voordelen

  • Lage bijtelling: 
    35% over de dagwaarde

  • Bijtelling wordt ook ieder jaar minder: 
    Dagwaarde wordt ieder jaar minder

  • Meer auto voor je geld: 
    Je kan een luxere auto kopen voor minder geld

  • Zelfde voordelen als nieuwe auto: 
    Alle kosten zijn aftrekbaar

Nadelen

  • Dure reparaties: 
    Luxere auto’s zijn duurder in onderhoud en hoe ouder de auto is, hoe vaker er doorgaans onderhoud nodig is

  • Achterhaalde techniek: 
    De auto en de techniek zijn minimaal 15 jaar oud
  •  
  • Hogere brandstofkosten: 
    Oudere auto’s zijn meestal minder zuinig dan nieuwe auto’s
  •  
  • Verbod voor oude auto’s in sommige steden: 
    Sommige oudere dieselauto’s mogen bijvoorbeeld de binnenstad van Amsterdam niet meer in
  •  
  • Hogere wegenbelasting: 
    Voor oudere en vervuilendere diesels geldt een fijnstoftoeslag
  •  
  • Meer vervuiling: 
    Oudere auto’s zijn doorgaans slechter voor het milieu dan nieuwe auto’s
  •  
  • Mogelijk afschaffing regeling:
  •  
    Er zijn plannen gemaakt om in de toekomst te stoppen met de youngtimer regeling. De Europese Unie heeft namelijk afspraken gemaakt over het terugdringen van de CO2-uitstoot. Dit heeft als gevolg dat aan vervuiling door woon-werkverkeer middels oudere auto’s een einde moet komen. Tot de regeling daadwerkelijk wordt afgeschaft, kunnen ondernemers nog een paar jaar profiteren van de lagere bijtelling.
 

Gerelateerde artikelen

Hoi, ik ben Bart!

Graag deel ik mijn jarenlange kennis en ervaring op het gebied van boekhouden en zzp'en!

Blijf ook op de hoogte, laat je e-mailadres achter!

Geen zorgen, wij houden ook niet van spam.